IRC 2012 - Sata rally Acores

06.02.2012 20:31

  Koncem ledna nám do nového roku 2012 odstartovala veleúspěšná soutěž IRC. Prvním závodem se stala Sata rally Acores na portugalských Azorských ostrovech, kde nám pořadatelé nachystali 15 šotolinových testů včetně dvou eRZet šotolina/asfalt, které čítaly celkem 76,1km. Závod byl rozdělen do dvou etap, kde první etapa obsahovala 7 RZ a druhá etapa zbylých 8 RZ. Bohužel jezdci, kteří zde havarovali neměli možnost použít superrally, tudíž výsledné pole se prořídlo. Na start se postavilo neskutečných 429 posádek, ale cílovou pásku shlédlo pouhých 163 jezdců. V soutěži IRC se jedou tyto skupiny - S2000, N4, S1600, A5. Jako dodatek se jede Clio R3 Cup, ale ten se né vždy jede v seriálu IRC. Celkově boduje 20 nejlepších jezdců a stejně je tomu tak i ve třídě za stejné body. Za nominaci pro body do poháru mohu být nominováni 3 jezdci z každé třídy, ale do poháru bodují pouze jezdci z tříd S2000, N4 a S1600. Jak naloží s výsledky nominovaní jezdci, je už v jejich rukou.

  V první etapě byly vybrány tratě kratšího typu a každá chybička na těchto tratích způsobila jezdcům značné časové ztráty. Povrch se zdál suchý, ale ke konci 1.etape se zatáhla obloha a na trať přišly kapky deště. V 6.RZ došel bod zlomu, kde jezdci zápasili s vlhkým povrchem na suchých pneumatikách. Byl to pro všechny těžký boj a jen Ti s ocelovýma nervama uspěli a pokračovali dál. Na poslední vložku 1.etapy všichni jezdci obouvali mokré pneu, ale chyb se také nevyvarovali.

  V druhé etapě kropil tratě déšť a jezdci volili mokré pneu. Po čtyřech RZ se obloha protrhávala a začalo nám vysvítat sluníčko. Na poslední 4. RZ druhé etapy jezdci spíše volili suché pneumatiky i za předpokladu, že byl povrch ještě trochu vlhký, ale zkušení jezdci se s tímto problémem vypořádali a mohli užitkovat pneumatiky na suché tratě.

 Pojďme se podívat jak se dařilo jezdům RM Motorposrtu na prvním podniku IRC.

 

S2000

  V nejprestižnější skupině nastoupili tito jezdci: Marek Petráš s Volkswagen Polo Mk.IV S2000, Michal Kopytko s Peugeot 207 S2000, Milan Štylárek s Škoda Fábia S2000 evo2, Kura Jakub s Ford Fiesta S2000

Z této třídy se na start postavilo 191 posádek a do cíle se jich podívalo 64.

1.etapa

  Na počátku první etapy si kluci vedli vítečné, až do 2.RZ kde to Kura Jakub a Milan Štylárek rozbili. Jakub se nechtěně nahlásil s jiným autem a neměl s ním najeto dostatečně kilometrů. To se bohužel na 2.RZ projevilo a byl to crash do stromu a následně odstup ze závodu. Milan bohužel nezvládl řízení a auto se mu po nárazu do mostové konstrukce odporoučelo a tudíž musel také odstoupit ze závodu. Dále pokračovali Marek Petráš a Michal Kopytko. Po 3. RZ se Michal držel na 73. místě celkově a na 51.místě ve třídě se ztrátou 32s. Marek se držel na 171.místě celkově a na 97.místě ve třídě se ztrátou 52s. Další RZety chlapci pokračovali ve stejném tempu jakým odstartovali a bojovali o každou příčku v umístění. Na osudné 6.RZ se Michal vyvaroval chyb, jel v klidu a držel si své tempo a to se mu taky vyplatilo, kdy se posunul na 37. místo ve tříde a na 55. místo celkově. Marek po menších problémech na 6.RZ se ale i tak dostal na 75.místo ve třídě a na 132.místo celkově. Poslední RZ v 1. etapě oba jezdci zvládli s klidnou hlavou.

Po 1.etapě

Michal Kopytko: 52. místo celkově, 34. místo ve třídě

Marek Petráš: 100. místo celkově, 63. místo ve třídě

2.etapa

  Na počátku mokré druhé etapy se našim jezdcům nezadařilo a bohužel na morku to nešlo a v důsledku toho se tvořili chyby a tím časová ztráta. Naštěstí naši kluci nebyli jediní, kteří udělali chybky na obtížných mokrých tratích. Na 9. RZ Marek havaroval a posledním závodníkem, který se držel byl Michal. Michal jel na mokru opatrněji a šlo to poznat na časových výsledcích, bohužel časová ztráta narostla ještě víc, když na 11.RZ havaroval do stromu, ale v soutěži pokračoval, i když s porouchaným autem. Po 11.RZ byl Michal na 56.místě celkově a na 36. místě ve třídě. Konkurence byla nabytá, ale čekala nás 2.polovina 2. etapy na suchém podkladu kde mohlo dojít ke změnám v pořadí. Hned na 12.RZ, vzal Michal auto přes boudu a byla tam další časová ztráta. Havárie se obešla bez pomoci diváků a nerozbitelné auto pokračovalo dále v jízdě k cílové pásce. Na 13. RZ Michal nenastoupil do závodu a tím byl vyloučen ze závodu.

Celkově:

Michal Kopytko: Nenastoupil na RZ 13

Marek Petráš: Havárie na RZ 9

Milan Štylárek: Havárie na RZ 2

Kura Jakub: Havárie na RZ 2

 

N4

  Za třídu N4 nastoupili tito jezdci: Tomáš Orel se Subaru impreza N14, Petr Kučera s Mitsubishi Lancer Evo , Luboš Vávra se Subaru impreza N14, Tibor Marko se Subaru impreza N12

Na start se postavilo 104 vozů a dokončilo závod 32.

1.etapa

  Po třídě S2000 odstartovaly produkční vozy třídy N4. Nikdo nechtěl na začátek závodu rozbit auto a tudíž se volilo opatrnější tempo. Lubošovi šotolina na začátek nesedla a musel se smířit s 33s ztrátou na prvního ve třídě. Na 3.RZ musel Luboš po menší nehodě volat diváky a to jej stálo mnoho času, ale jako srdcař pokračoval dál v závodě a nenechal se tímto okamžikem rozhodit. Po 3.RZ se držel Tibor na 120.místě celkově a na 34. místě ve třídě následován Tomášem na 213.místě celkově a na 62. místě ve třídě, Petrem na 229.místě celkově a na 67. místě ve třídě a Lubošem na 332.místě celkově a na 84. místě ve třídě. Lze vidět že na začátek závodu jelo mnoho jezdců a dosáhnout bodových příček bylo velmi obtížné. Po servise se naši jezdci vydali na další část 1.etapy. Na 5.RZ se Tomáš dopustil chyby a byl nucen volat diváky, kteří jej dostali ze šlamastyky. S počasím začalo přituhovat a nastala loterie, jestli jet na ´´krev´´ nebo raději volit opatrnější tempo. Na 6.RZ kde nám povrch trati krápil mírný deštík, se uzavřeli cílové naděje pro Tomáše a Petra, kteří havarovali a byli nuceni ze závodu odstoupit. Tibor a Luboš volili klidnější tempo a dávali si pozor na chyby. Poslední RZ 1.etapy byla už komplet na mokré šotolině a po servise jezdci zaručeně volili mokré pneu. Tato RZ se stala osudnou pro Tibora, kde přebrzdil zatáčku a na kapotu nabral pár diváků. Luboš volil velice opatrné tempo, ale cíle se dočkal a spolu s Tiborem oba viděli cíl v 1. etapě.

Po 1. etapě

Tibor Marko: 131.místě celkově, 36. místě ve třídě

Luboš Vávra: 229.místě celkově, 60. místě ve třídě

2. etapa

  Déšť stále neustával a začátek 2. etapy se jel na mokré šotolině. Aby naši kluci mohli pomýšlet na bodové hodnocení ve třídě museli napnout šponu a dupat na pedál. Bohužel to časově na lepší příčky nestačilo, ale mnoho jezdců podcenilo mokrou trať. Dělali chyby, mnozí z nich odstoupili a to nahrávalo do karet našim jezdcům, kteří se zuby nechty drželi na trati a cíl jim byl blíže a blíže. Na 10.RZ to vzal Luboš do diváků a bohužel se propadl až na poslední příčku ve třídě. Tibor i přes penalizaci se dostal na 25. místo ve třídě a měl blízko k prvním bodům do poháru. Po dešti trať začala usychat a jezdci přezouvali z mokrých pneumatik na suché. Někteří jezdci volili na začátek intermedia, ale na dalších vložkách suché trati se jim enormě opotřebovávaly pneumatiky. Po mokré sekci se Tibor držel na 82. místě celkově a na 20. místě ve třídě, Luboš na 174. místo celkově a 38. místo ve třídě. V dalších sekcích kluci švihali jak jen mohli. Mnoho soupeřů odstupovali a tak se Tibor s Lubošem posouvali na lepší pozice. Oba závodníci i přes nemalé problémy se dostali do celkového cíle a Tibor, který se umístil na 15. místě ve třídě bral první bodíky do poháru.

Celkově:

Tibor Marko: 61.místě celkově, 15. místě ve třídě

Luboš Vávra: 141.místě celkově, 32. místě ve třídě

Petr Kučera: Havárie na RZ 6

Tomáš Orel: Havárie na RZ 6

 

S1600

  Za třídu předohrabů S1600 stratovali: Boček Jiří s Ford Fiesta S1600, Gryga Roman s Ford Fiesta S1600, Martin Schwarz s Volkswagen Polo S1600

Na start se postavilo 95 závodníku a cíl jich vidělo 35.

1.etapa

  Do úvodu závodu skvěle odstartoval Jirka. Romanovi a Martinovi se trochu nezadařilo a bylo tam pár výletů mimo trať. 3.RZ od začátku nesedla Romanovi a po nešťastné havárii byl nucen odstoupit. Martinovi na stejné RZ museli pomáhat divácí z lesa a tím nabral časovou ztrátu. Jirka pokračoval dál po nelítostných tratích Azorských ostrovů. Jirka Boček co RZ, tak zvyšoval tempo a dotíral se na lepší pozice umístění. Martinovi vynechávala technika a na RZ ztrácel drahocený čas. Na osudné 6RZ se oba jezdci nevyvarovali chyb. Jirka měl pár úletů na trati, ale Martin měl výlet přímo mezi diváky. Časová ztráta vzrostla, ale Jirka si hlídal umístění Jirka místo před bodovaným. Na poslední mokré 7.RZ jel Jirka na klid, aby se dostal do cíle, ale dostal neoprávněnou penalizaci, ale i tak se dostal na 18. místo ve třídě a mohl pomalu pomýšlet na pohárové body. Martin v předcházející RZ pobral na kapotu několik diváků a bodované stupně se mu vzdálili k nedohlednu. Oba jezdci pokračovali do 2. etapy závodu.

Po 1. etapě

Jiří Boček: 147. místo celkově, 18. místo ve třídě

Martin Schwarz: 262. místo celkově, 53. místo ve třídě

2.etapa

Velká škoda hned na začátku 2.etapy, kdy musel Jirka odstoupit kvůli pádu hry. Poslední jezdec za S1600 byl Martin jemuž se na mokrých tratích nedařilo. Na 9.RZ musel volat diváky o pomoc, ale v závodě stále pokračoval. V 11.RZ to vzal přes boudu, ale bohužel se ve třídě držel na 44. místě, které bylo i poslední místo. Na mokrých tratích to vůbec Martinovi nejelo, ale jakmile začala trať usychat, Martin se rozjel a hned šli vidět o poznání lepší časy. Velká převelká škoda pro Martina kdy na poslední 15.RZ se vyboural a bohužel auto, už nebylo schopno dál pokračovat aniž by se Martin snažil jej dotlačit do cíle.

Celkově:

Jiří Boček: Havárie na RZ 8

Martin Schwarz: Havárie na RZ 15

Roman Gryga: Havárie na RZ 3

 

Tibor získal prvních 6 bodů do poháru a do cíle se z týmu podívali 2 jezdci ( Tibor Marko, Luboš Vávra)

Mnoho závodníků mělo možnost dosáhnout cílové pásky, ale rally je rally a takový je sport. Uvidíme v dalších podniku IRC, který se jede 19-25.2.2012 na Kanárských ostrovech kde tratě budou tvořit asfaltový povrch.

 
Komentáře po závodě:

15 - Tibor: Jsem v cili, to je hlavni, ale za takovych skolackych chyb bych mel vratit IRC licenci :D

15 - Martin: Tak ani neuvidim cil, stejne bych byl posledni. Stejny skok, ale tentokrat po strese rovnou cumakem na strom. GL all GO RM GOGO

15 - Luboš: presne jak sem cekal..... :(

13 - Martin: jednou venku, porad nevim, proc na JAP tak ztrcim a jinde to docela jde

12 - Michal: crash, slo to i pres strechu, ale auto vypada OK

11 - Michal: v plne rychlosti do stromu :(

11 - Martin: bouda po skoku, spatne jsem si najel

10 - Michal: pomale.... ale bez chyb

9 - Michal: OK :)

9 - Martin: pomoc divaku, nemelo cenu se zkusit hrabat na cestu

8 - Michal: jak ja tuto RZ nesnasim :(

8 - Marek: bad

8 - Martin: zdarec

7 - Jirka: Tak pentle si myslim ze neni opravnena, takze ji zkusim vyresit...

7 - Michal: Car is OK and first leg is too OK :)

7 - Tibor: Ojeeeeje, na zaver takova chyba dopytle!!!

7 - Marek: good time at the and. It was good leg, car i OK.

7 - Martin: miluju divaky a poradatele, kteri stoji metr od trate na vnejsku zatacky. Dobre jim tak, ze jsem je sejmul. Jsem skoro posledni, ztrata pres 3minuty za neukazneny divaky. Aspon, ze jsem v cili. GO RM GOGO

7 - Luboš: celou dobu jedu jako s valnikem :) na posledni rz mi teklo do bot, ale dojel sem ...uf

6 - Jirka: Strasne strasny, ale nastesti jsme tu...Sweet nemam rad, radsi to pojedu opatrne...

6 - Michal: Slow, but no mistakes :)

6 - Tomáš: no coment

6 - Martin: vletel jsem do divaku, na PTD se zatim )

4 - Michal: for me good time... :)

4 - Tomáš: hruza

4 - Marek: It could be good car. But only with setup...

3 - Jirka: Tohle bylo dobre, doufam ze toto tempo se nam podari udrzet :)

3 - Michal: Ok.... Servis nebyl ani potreba :)

3 - Tibor: Sakrys, chcipl mi motor, takze ztrata tak 5s.

3 - Martin: vylet do lesa=pomoc divaku

2 - Michal: Ok... :)

2 - Marek: bad first section

1 - Jirka: Hello, na zacatek parkrat venku, nejak nemuzu chytit ty vracaky...

1 - Marek: no tests with car>no setup...

1 - Martin: Hi all, hned na zacatku mimo trat, pak jeste jednou

 


  Tibor